ref ) 항공정보매뉴얼 2023
2.1.1 시계비행
도착을 위한 접근관 제업무 Approach ControlService for VFR Arriving Aircraft 착륙정보를 획득하기 위하여 도착 시계비행(VFR) 항공기가 접근관제소와 교신하도록 절차가 수립된 곳에서는 다음과 같은 정보가 포함된다.
가. 착륙 공항의 바람, 활주로 및 고도계 수정치. 이러한 정보가 해당 공항정보자동방송업무(ATIS)에 포함되어 있으며, 조종사가 ATIS 코드 또는 “Have numbers”를 언급하는 경우 생략될 수 있다. 단, 조종사의 “Have numbers”의 사용이 ATIS 수신을 의미하는 것은 아니다.
2.1.3 공항정보방송시설 ATIS
가. 공항정보방송시설(ATIS: Automatic Terminal Information Service)이란 하루 종일 또는 그날의 일부분 동안만 출발 및 도착하는 항공기에게 현재, 정례적인 정보를 계속적이고 반복적으로 제공하는 방송을 말한다. ATIS의 표준 운용범위는(DOC: Designated Operational Coverage) 「ICAO DOC 9718」 기준 으로 200 NM/FL 450이며 이와 다른 경우 AIP에 명시 되어 있다. 미국의 경우 Arrival ATIS는 20~60 NM/FL 250, Departure ATIS는 5 NM/100 ft로 고시하고 있다.
나. ATIS는 메시지의 처음과 끝에 음성문자 코드를 두어 다른 ATIS 메시지와 구분한다. 각 알파벳 음성문자는 차례 로 “Alfa”로 시작하여 “Zulu”로 끝으로 사용되고, 날짜 변경과 관계없이 반복되어야 한다. 12시간 이상 방송 중단 시에는 첫 번째 방송정보가 “Alfa” 또는 첫 번째 할당된 알파벳 문자로 다시 시작되었는지 확인하여야 한다. 출발‧도착 정보를 분리하여 방송하는 경우, 메시지 에는 해당하는 정보만을 포함하는 것이 바람직하다. 출발 활주로는 착륙활주로와 다르거나, ATIS에 “Departure only”라고 방송할 때만 포함한다.
다. 조종사가 ATIS를 수신하였음을 알리는 경우, 관제사는 그것이 현재 자료이면 방송에 포함된 내용을 생략할 수 있다. 급격한 상황변화는 항공교통관제기관이 발부한다. 그러나 최초 교신 시, 방송 중인 ATIS 코드를 조종사가 언급하지 않은 경우, 해당 정보의 수신 여부를 확인하여야 한다. 관제사는 ATIS를 최초 확인한 후, 변동된 관련 운영 절차상의 정보를 제공하였는지 여부를 확인하여야 하며, ATIS를 수신할 수 없는 조종사에게는 현재의 기상, 사용 활주로, 접근정보 및 관련 항공고시보(NOTAM)에 관한 사항을 발부한다.
라. ATIS 포함 내용
1) 공항/시설명
2) 음성문자코드
3) 기상전문시간(UTC)
4) 기상정보(풍향, 풍속, 시정, 하늘상태, 온도, 이슬점, 고도계 수정치 등)
5) 계기접근 및 사용 활주로
6) 기타사항
- 휴대용 방공미사일(MANPADS) 정보
- 보고된 비인가 레이더 조명 사건
- 사용 계기/시각(Visual) 접근절차명
- 사용 활주로 출입에 영향을 미치는 유도로 폐쇄 또는 공항 운영에 영향을 미치는 폐쇄, 항공고시보 및 PIRE
- 활주로 길이 단축 (Warning/Shortened)
- 활주로 제동상태/마찰 보고/원인
- 시계비행(VFR) 도착주파수
- LAHSO 절차 운영
- 저고도 Windshear 정보
마. 기상이 운고(Ceiling) 5,000 ft, 시정 5 SM을 초과할 때, ATIS의 운고, 하늘상태, 시정, 시정장애물 정보는 생략할 수 있다.
ref ) AIM
4-1-3 Automatic Terminal Information Service (ATIS)
- ATIS is the continuous broadcast of recorded noncontrol information in selected high activity terminal areas. Its purpose is to improve controller effectiveness and to relieve frequency congestion by automating the repetitive transmission of essential but routine information. The information is continuously broadcast over a discrete VHF radio frequency or the voice portion of a local NAVAID. Arrival ATIS transmissions on a discrete VHF radio frequency are engineered according to the individual facility requirements, which would normally be a protected service volume of 20 NM to 60 NM from the ATIS site and a maximum altitude of 25,000 feet AGL. In the case of a departure ATIS, the protected service volume cannot exceed 5 NM and 100 feet AGL. At most locations, ATIS signals may be received on the surface of the airport, but local conditions may limit the maximum ATIS reception distance and/or altitude. Pilots are urged to cooperate in the ATIS program as it relieves frequency congestion on approach control, ground control, and local control frequencies. The Chart Supplement U.S. indicates airports for which ATIS is provided.
- ATIS information includes:
- Airport/facility name
- Phonetic letter code
- Time of the latest weather sequence (UTC)
- Weather information consisting of:
- Wind direction and velocity
- Visibility
- Obstructions to vision
- Present weather consisting of: sky condition, temperature, dew point, altimeter, a density altitude advisory when appropriate, and other pertinent remarks included in the official weather observation
- Instrument approach and runway in use.
The ceiling/sky condition, visibility, and obstructions to vision may be omitted from the ATIS broadcast if the ceiling is above 5,000 feet and the visibility is more than 5 miles. The departure runway will only be given if different from the landing runway except at locations having a separate ATIS for departure. The broadcast may include the appropriate frequency and instructions for VFR arrivals to make initial contact with approach control. Pilots of aircraft arriving or departing the terminal area can receive the continuous ATIS broadcast at times when cockpit duties are least pressing and listen to as many repeats as desired. ATIS broadcast must be updated upon the receipt of any official hourly and special weather. A new recording will also be made when there is a change in other pertinent data such as runway change, instrument approach in use, etc.EXAMPLE-
Dulles International information Sierra. One four zero zero zulu. Wind three five zero at eight. Visibility one zero. Ceiling four thousand five hundred broken. Temperature three four. Dew point two eight. Altimeter three zero one zero. ILS runway one right approach in use. Departing runway three zero. Advise on initial contact you have information sierra.
- Pilots should listen to ATIS broadcasts whenever ATIS is in operation.
- Pilots should notify controllers on initial contact that they have received the ATIS broadcast by repeating the alphabetical code word appended to the broadcast.
EXAMPLE-
“Information Sierra received.”
- When a pilot acknowledges receipt of the ATIS broadcast, controllers may omit those items contained in the broadcast if they are current. Rapidly changing conditions will be issued by ATC and the ATIS will contain words as follows:
EXAMPLE-
“Latest ceiling/visibility/altimeter/wind/(other conditions) will be issued by approach control/tower.”
NOTE-
The absence of a sky condition or ceiling and/or visibility on ATIS indicates a sky condition or ceiling of 5,000 feet or above and visibility of 5 miles or more. A remark may be made on the broadcast, “the weather is better than 5000 and 5,” or the existing weather may be broadcast.
- Controllers will issue pertinent information to pilots who do not acknowledge receipt of a broadcast or who acknowledge receipt of a broadcast which is not current.
- To serve frequency limited aircraft, FSSs are equipped to transmit on the omnirange frequency at most en route VORs used as ATIS voice outlets. Such communication interrupts the ATIS broadcast. Pilots of aircraft equipped to receive on other FSS frequencies are encouraged to do so in order that these override transmissions may be kept to an absolute minimum.
- While it is a good operating practice for pilots to make use of the ATIS broadcast where it is available, some pilots use the phrase “have numbers” in communications with the control tower. Use of this phrase means that the pilot has received wind, runway, and altimeter information ONLY and the tower does not have to repeat this information. It does not indicate receipt of the ATIS broadcast and should never be used for this purpose.