ref ) 대한항공 성능교재
ref ) 운항기술기준
8.4.5.8 착륙성능제한(Landing Limitations)
가. 비행기 : 항공운송사업자는 목적지 또는 교체비행장의 착륙접근로에서 모든 장애물을 회피하여 착륙공항의 이용가능 착륙거리 내에서 착륙이 가능하지 아니한 공항을 운항해서는 아니 되며, 목적지 또는 교체비행장 도착시의 비행기 중량이 비행기가 활주로 말단 상공 50피트 지점부터 다음 각 호에서 정한 거리 내에서 완전착륙정지 할 수 있지 않는 한 항공운송사업에 사용되는 비행기를 이륙시켜서는 아니된다.
1) 터빈엔진 비행기는 활주로 유효거리의 60퍼센트 이내
2) 왕복엔진 비행기는 활주로 유효거리의 70퍼센트 이내
나.항공운송사업자는 목적지 비행장의 허용 착륙중량을 결정하기 위하여 착륙성능제한을 결정하는 자로 하여금 다음 각 호를 확인하도록 해야 한다.
1) 무풍 기준으로 가장 유리한 활주로 및 가장 유리한 방향으로 비행기를 착륙
2)비행기는 예측 가능한 풍속과 풍향, 활주로의 상태, 지상운용특성(Ground handling), 착륙보조시설, 지형 등을 고려하여 가장 적합한 활주로에 착륙
주.착륙공항의 활주로가 젖어 있거나 미끄럽다고 예보되었다면, 유효착륙거리는 정상 착륙거리보다 115퍼센트 이상이 되어야 한다. 그러나 특정 비행기 형식은 115퍼센트보다 짧은 거리의 활주로에서 착륙할 수 있으며, 이러한 정보는 비행교범(AFM)에 따른다.
다.가항1)의 필요조건을 충족할 수 없어 이륙 할 수 없는 터빈엔진 운송용 비행기는 가항의 필요조건을 충족시키는 교체비행장이 있어야 이륙이 가능하다.
ref ) CFR part 121
121.195 Airplanes: Turbine engine powered: Landing limitations: Destination airports.
(a) No person operating a turbine engine powered airplane may take off that airplane at such a weight that (allowing for normal consumption of fuel and oil in flight to the destination or alternate airport) the weight of the airplane on arrival would exceed the landing weight set forth in the Airplane Flight Manual for the elevation of the destination or alternate airport and the ambient temperature anticipated at the time of landing.
(b) Except as provided in paragraph (c), (d), or (e) of this section, no person operating a turbine engine powered airplane may take off that airplane unless its weight on arrival, allowing for normal consumption of fuel and oil in flight (in accordance with the landing distance set forth in the Airplane Flight Manual for the elevation of the destination airport and the wind conditions anticipated there at the time of landing), would allow a full stop landing at the intended destination airport within 60 percent of the effective length of each runway described below from a point 50 feet above the intersection of the obstruction clearance plane and the runway. For the purpose of determining the allowable landing weight at the destination airport the following is assumed:
(1) The airplane is landed on the most favorable runway and in the most favorable direction, in still air.
(2) The airplane is landed on the most suitable runway considering the probable wind velocity and direction and the ground handling characteristics of the airplane, and considering other conditions such as landing aids and terrain.
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